11 Grunner til at bedriften din bør ha en blogg i 2021

Å skrive blogg handler ikke bare om å promotere sminke og helsekost, det er også blitt et uhyre viktig verktøy for alle bedriftseiere og markedsførere. Har du ikke allerede begynt å blogge, bør du starte nå. Her er 11 grunner til hvorfor bedriften din trenger en blogg:

  1. Bedre SEO
  2. Du holder leserne oppdaterte
  3. Hjelper med internlenking
  4. Økt tillit hos kundebasen
  5. Flere besøkende på nettsiden din
  6. Tiltrekker nye potensielle kunder
  7. Hjelper med annonsering
  8. Resultatene er langtidsvirkende
  9. Du lærer av å blogge
  10. Du lager innhold til sosiale medier
  11. Det gjør hverdagen din enklere

1. Bedre SEO

SEO står for Search Engine Optimization, det er prosessen med å gjøre nettsiden din synlig i søkemotorer som Google.

Les mer om SEO her: Hva er SEO?

Store søkemotorer som Google setter pris på ferskt, relevant innhold. Å skrive blogginnlegg er en relativt enkel måte å produsere dette innholdet på. 

Bruker du et språk leserne liker, og riktige nøkkelord, er blogging være en god alliert i krigen om førsteplassen på Google.

En av kundene våre gikk fra 5 til 193 treff på søkeord i Google på mindre enn 12 måneder etter å ha startet bloggen sin.

2. Du holder leserne oppdaterte på bedriften din

En bedriftsblogg er en fin måte å holde eksisterende og potensielle kunder oppdatert på. Selve nettsiden din har nok ofte en seriøs og saklig tone. I bloggen din får du muligheten til å vise frem hvem du er, ikke bare hva du gjør.

Nye tjenester, tilbud, nye ansatte, priser dere vinner og mer kan vises frem i bloggen. Dette gjør at leserne kan holde seg oppdatert, som fører til at du er i tankene deres når de er kjøpeklare.

3. Det hjelper med internlenking

Internlenking er kort fortalt en link fra en side på nettsiden din, til en annen side på nettsiden din.

La oss si at jeg skriver om et markedsføringsbyrå, da kan jeg linke ordet til en annen artikkel jeg har skrevet. Det gjør det lettere for leseren å klikke seg videre rundt på siden din, og det forteller Google hva siden du lander på handler om.

En stor fordel med internlenking er at du styrer det helt selv. På den måten kan du hjelpe leseren å navigere seg rundt på siden din. Dette gjør at de bruker mer tid på siden din, noe som øker kjennskapen til bedriften din og hjelper med SEO.

4. Økt tillit hos kundebasen

Du kan bruke bloggen din som et ekstra kundeservice-verktøy. Dette gjør du ved å svare på ofte stilte spørsmål og problemstillinger potensielle kunder står overfor.

Svarer du ærlig på disse spørsmålene, og produserer innhold som hjelper leserne dine, fremstår du som en ærlig kilde til informasjon. Dette skaper tillit og gjør det lettere å velge deg når de er kjøpeklare.

5. Flere besøkende på nettsiden din

Etterhvert som tiden går, og du har skrevet flere gode blogginnlegg, vil du dukke opp i flere søk. Dette gjør at flere klikker seg inn på nettsiden din. Liker besøkende det de ser, vil dette også være med på å gi nettsiden din en liten boost i rangeringene i søkemotorer som Google.

En fin måte å se på det er at hvert innlegg du skriver, er en ny oppføring i søkemotorer og en ny mulighet til å drive trafikk til nettsiden din.

For å sikre mest mulig trafikk til blogginnleggene dine, bør du bruke forklarende bilder, infografikker og video. 

6. Du tiltrekker nye potensielle kunder

Ikke alle som leser bloggen din vil være potensielle kunder, men sjansen er stor for at noen er det. Har du laget personas og skriver til disse, vil det øke andelen potensielle kunder blant besøkende på nettsiden din.

Når potensielle kunder er på nettsiden din, er bloggen din en god mulighet til å gjøre de litt varmere og mer kjøpeklare ved å svare på eventuelle spørsmål de har. Bloggen din kan med andre ord fungere som en magnet for potensielle kunder, og samtidig gjøre de mer kjøpeklare.

7. Det hjelper med annonsering

For bedrifter med lengre kjøpsprosesser, er det viktig å varme opp potensielle kunder. Dette kan du gjøre ved å ta de med på en reise gjennom bloggen din, istedenfor å prøve å dytte de frem til kassen for å kjøpe ved bruk av ‘’kjøp nå’’ og ‘’bestill i dag’’ annonser. 

Du kan kjøre en annonse til en artikkel som er rettet til personer som ikke har hørt om løsningen du tilbyr, for å så ta de med på en reise gjennom hjelpsomme blogginnlegg, frem til kassen.

Jeg sier ikke at du ikke skal annonsere med budskapet ‘’kjøp nå’’, men at det lønner seg å prøve å være tilstede i hele kjøpsprosessen til kunden.

Kjøpsprosessen

En enkel forklaring av kjøpsprosessen

8. Resultatene er langsiktige

Fra du starter å blogge til du ser resultater, kan det fort gå 3 – 6 måneder. Det høres kanskje kjedelig ut, men det er verdt det til slutt. Resultatene du får fra å blogge er nemlig betydelig mye mer langsiktige enn ved for eksempel annonsering i Google.

Skriver du jevnlig blogginnlegg og oppdaterer de med bilder, nye ord, video og lignende, vil resultatene du får vare lenge. Et blogginnlegg kan dukke opp i søkeresultater og drive trafikk til nettsiden din i årevis.

Det er derfor viktig at du ikke mister motet og forlater skuta om du ikke ser resultater med en gang. Vær tålmodig, så vil resultatene komme.

9. Du lærer av å blogge

Når du skriver, vil det komme naturlig å faktasjekke det du skriver. Da vil du komme over fagartikler, undersøkelser og videoer som lærer deg ting du kanskje ikke visste fra før. Dette gjør at du stiller sterkere når du skal produsere innhold til din egen blogg. Det gjør også at du mer effektivt kan hjelpe kundene dine.

Om du bestemmer deg for å skrive alt selv, vil du også med tiden bli en bedre skribent. Bestemmer du deg for å lage videoer tilhørende blogginnleggene dine, vil du bli bedre på videoproduksjon.

10. Du lager innhold til sosiale medier

Det er ikke alltid like lett å komme opp med innhold til sosiale medier. Her kan blogginnleggene dine hjelpe deg stort. Hver gang du skriver et nytt innlegg du gjerne vil vise frem til verden, publiserer du det på for eksempel Facebook-profilen til bedriften din. Dette er med på å drive trafikk til nettsiden din, samtidig som det hjelper deg å være synlig i sosiale medier.

11. Det gjør hverdagen din enklere

En bedriftsblogg kan gjøre hverdagen din enklere på 2 måter: 

Mindre jobb å selge

Ettersom potensielle kunder har lest om produktene dine og bedriften din, stoler de på deg. Da blir det mindre jobb når det er på tide å close salget. Du kan også sove litt lettere om natten, vel vitende om at de som tar kontakt med deg høyst sannsynligvis er en god match for deg så du slipper å pushe på tjenester som kunden ikke trenger.

Mindre jobb med kundeservice

Ved å skrive blogginnlegg som forklarer mer om tjenestene/produktene dine, kan leserne selv løse problemene sine. Dette gjør at du kan bruke mindre tid på e-post og telefoner, og mer tid på å drive bedriften din.

Oppsummering

Bloggen din kan være en god venn av bedriften din. Du får en enklere hverdag, samtidig som du bygger tillit hos kundebasen din. Dette gjør det lettere for deg å tiltrekke nye potensielle kunder. Det krever ikke så mye mer enn en pc og vilje for å starte. Lykke til!