6 Tips For å Lykkes Med Digital Markedsføring

Du tenker kanskje at det er mye jobb og vanvittig mye å tenke på med digital markedsføring? Vel, du tar ikke helt feil. Det er mye å sette seg inn i, og det kan til tider være frustrerende, vanskelig å forstå og tidkrevende. Men med såpass gode muligheter for merkevarebygging og økning av salg, kan du egentlig la være?

Her er 6 tips til deg som vil lykkes med digital markedsføring.

1. Lær deg å kjenne publikummet ditt

Før du setter i gang med å produsere innhold, er det en stor fordel å vite hvem du produserer det for. Ting som alder, bosted, kjønn og interesser, er nyttig ha kartlagt på forhånd. Disse kriteriene bør settes inn i en eller flere personas.

Om du skal kjøre ut betalte annonser i Google eller sosiale medier, har du mange muligheter for å bestemme hvem som ser innholdet ditt.

Skal du for eksempel lage en kampanje for Fortnite, vil det nok gi et større utbytte å rette seg mot aldersgruppen 18-24 enn 58–64. Det kan også være en god idé og rette seg mot personer som har vist en interesse for dataspill.

2. Bruk sosiale medier for å åpne en to-veis dialog

Om bedriften din ikke allerede er på sosiale medier, er det på tide å gjøre noe med det. Ikke bare er det gode muligheter for å bygge merkevaren din. Sosiale medier åpner også opp for to-veis kommunikasjon med publikummet ditt.

I tradisjonell markedsføring som for eksempel en TV reklame, fremstår bedriften som en merkevare som snakker til kunden. Med sosiale medier kan du snakke med kunden, få tilbakemeldinger, takke fornøyde kunder og hjelpe kunder som er misfornøyde.

Kilde: Ipsos

3. Bruk forskjellige verktøy i markedsføringen

Selv om sosiale medier kan gjøre underverker for markedsføringen din, er det sjeldent nok alene. Du bør ta det i bruk kombinert med SEO, e-post markedsføring, bloggskrivning, videoproduksjon og betalt annonsering i Google og sosiale medier.

Ved å være til stede i flere digitale kanaler samtidig, vil du nå ut til så mange som mulig.

4. Produser innhold som gir verdi

De fleste av oss blir eksponert for mellom 6 000 og 10 000 reklamer hver dag. Det gjør at det ikke lenger er nok å fange oppmerksomheten til publikummet ditt, du må også gi de en grunn til å lese innholdet ditt. Hvilken bedre måte å gjøre det på enn å lage innhold som er av verdi for dem?

Verdifullt innhold er innhold publikummet ditt har lyst til å lese/se på. En butikk som selger dataspill, vil dra stor nytte av å produsere videoer og artikler om emner som gamere har lyst til å se. Bloggen deres bør være en jevn strøm av artikler som anmelder nye spill, forteller om nyheter i spillverden svarer på det publikummet lurer på.

Ja, denne artikkelen er preget av gaming. Det er tross alt høst og høytid for nyutgivelser av spill. Da er det vanskelig å ikke la det gå utover artiklene jeg skriver.

Spillanmeldelse
En ærlig spillanmeldelse er et godt eksempel på en artikkel man har lyst til å lese 

5. Mål og analyser

En stor fordel med digital markedsføring er at du kan se tydelig hva som fungerer bra, og hva som ikke fungerer. Når du ser hva publikummet ditt liker, er det lett å tilpasse deg etter det.

For å analysere hva som fungerer kan du bruke disse verktøyene:

Google Analytics – Analyseverktøy for nettsider

Hotjar – Hvordan besøkende oppfører seg på nettsiden din

Mailchimp – Analyse av e-post kampanjer

Semrush – Analyse av SEO

6. Vit når det er på tide å få hjelp

Består arbeidsdagen din av å håndtere bedriftens sosiale medier, nettside, bloggskriving, e-post markedsføring og daglig drift? Da kan det være på tide å hente inn hjelp fra et byrå.

Ikke bare vil du kunne fokusere mer på den daglige driften, men et byrå vil ofte kunne levere gode resultater og være en god sparringspartner.

Noen vil tenke at det er dyrt, og det koster litt å få profesjonell hjelp. Men på langsikt vil du som oftest sitte igjen med resultater som gjør investeringen verdt det.

Oppsummering

I en stadig mer digital verden, lønner det seg å være til stede der publikummet ditt er. Fortsett å lære og hold deg oppdatert på nyheter innen digital markedsføring.

  1. Lær deg å kjenne publikummet ditt
  2. Bruk sosiale medier for å åpne en to-veis dialog
  3. Bruk forskjellige kanaler i markedsføringen
  4. Produser innhold som gir verdi
  5. Mål og analyser
  6. Vit når det er på tide å få hjelp

Lurer du på noe?

Snakk med oss