8 tips for å hjelpe deg i gang med On Page SEO

On Page SEO vil si alt som er på siden din, metabeskrivelser, title tags m.m.
On Page SEO

Er du en av de som har en tendens til å nikke og smile uten å helt forstå hva som blir sagt når noen snakker om On Page SEO? Hurra, da er denne artikkelen skrevet for deg.

On Page SEO er alt på nettsiden din du har full kontroll over. Innhold og struktur er viktige stikkord når du jobber med On Page SEO.

Her kommer 8 tips som kan hjelpe deg med On Page SEO:

1. Innholdsproduksjon

Det kan være så enkelt som å sette seg ned og tenke over hvilke spørsmål du ofte får fra kunder og svare på disse ved å produsere innhold.

Det kan være vanskelig å komme på ting å skrive om i begynnelsen, men etterhvert vil det gå litt av seg selv. Det som kan være en større utfordring derimot er å sørge for at alt innhold er godt skrevet.

Google sine algoritmer er i stadig forandring. Den vil ikke rangere innhold som er dårlig skrevet, plagiert, ikke har relevant informasjon eller relevante nøkkelord. Google nedprioriterer faktisk også innhold med skrivefeil, så det gjelder å holde tunga rett i munnen.

Produserer du innhold med verdi for publikum vil det hjelpe deg å rangere høyt i søkemotorer som Google.

Les mer om innholdsmarkedsføring her.

2. Vær konsistent

Det finnes ikke et fasitsvar på hvor ofte du bør publisere innhold, dette bør du teste ut for å se hva som fungerer for deg. Gjelder det for eksempel blogginnlegg, anbefaler vi at du starter med å publisere minst to ganger i måneden. Ser du at det ikke holder eller at du har større kapasitet, kan du prøve deg på fler.

Det viktigste er at du finner et tempo du er komfortabel med å opprettholde, en jevn strøm av innhold vil være med å gi nettsiden din en bedre rangering.

3. Title tag

Alle sider bør ha en title tag. Det er denne som forteller søkemotoren og publikum hva siden handler om. Den bør ikke ikke være mer enn 70 bokstaver. Den bør inneholde nøkkelord da den har en direkte påvirkning på SEO.

Den blå teksten i boksen er VG sin titletag
Den blå teksten i boksen er VG sin title tag

4. Meta beskrivelser

Meta beksrivelser er en beskrivelse av hva siden handler om. Det er teksten du får opp under title tagen. Den bør fortelle kortfattet hva siden handler om. Når vi sier kortfattet vil det si maks 158 bokstaver, blir den lengre enn dette vil Google kutte den av etter 158 ord.

Den blå teksten i boksen er VG sin titletag
Den grå teksten i boksen er VG sin metabeskrivelse

Meta beskrivelsen bør inneholde nøkkelord. Den har ikke en direkte påvirkning på SEO, men potensielle kunder vil se at nøkkelord er markert med tykk skrift og se at siden handler om det de søker etter.

Konsekvensen av at du ikke legger inn metabeskrivelse selv er at Google velger ut teksten den tror passer best, noe som ofte ikke er realiteten. Dette resulterer i at bedriften din kan fremstå som rotete og gjøre at kunder klikker seg inn på et av de andre søkeresultatene.

 5. Alt tag (Bilde tag)

En alt tag er det søkemotoren ser på for å forstå hva bildet er av. Ønsker du å dukke opp i bilde søk kan det være lurt å inkludere nøkkelord i dine alt tager.

Den er også synlig for besøkende på nettsiden i form av en liten boks som dukker opp når du holder musepekeren over bildet.

Google Søk hundevalp
For å dukke opp her har bildene alt tags som samsvarer med søkeord.

6. Interne og eksterne lenker

Skriver du bloggartikler er det en god ide å lenke til egne artikler for å gi disse en SEO boost. Det hjelper også den besøkende å finne flere relevante artikler som igjen gir økt trafikk og tid brukt på siden din.

Du trenger heller ikke være redd for å legge inn eksterne lenker, så lenge de er relevante. Dette bygger tillit og kan være med å underbygge dine egne poeng.

7. Velg riktige nøkkelord

Når du skriver lønner det seg å ha en oversikt over hvilke nøkkelord som er mest relevante for det du skal skrive om. Du kan bruke verktøy som Semrush, Yoast eller Woorank for å se hvor sterke nøkkelordene dine er og hvilke ord som vil gi best synlighet i Google.

Det kan være en god ide å ta i bruk mer long tail keywords, altså nøkkelord som ofte har mindre søkevolum men som er spisset inn mot din nisje. De som finner deg via disse nøkkelordene vil vite nøyaktig hva de ser etter og derfor ha en større sannsynlighet for å lande på siden din. Det er også lettere å rangere på langsiktige nøkkelord da det ofte er mindre konkurranse enn på vanlige nøkkelord.

Eksempler på longtail keywords er: ‘’Hvordan bytte skjerm på Iphone X’’ eller ‘’Kickboksing for barn i Oslo’’.

8. Tenk brukervennlighet (UX)

Brukervennlighet er viktig for besøkende på siden din. Er siden din enkel å navigere og forholde seg til, vil det føre til at besøkende går inn på flere sider og bruker lenger tid på nettsiden din. Tid brukt på nettsiden forteller Google hvor godt innhold du har og være med å styrke SEO.

Det beste resultatet kommer av en brukervennlig nettside med godt innhold som er lett å lese, og ikke minst lett å dele.

Bestill Gratis SEO-rapport