9 Grunner Til Å Prioritere Digital Markedsføring i 2020

Digital Markedsføring

Digital markedsføring handler om å promotere produkter og tjenester. Men det gjør jo all markedsføring?

Det stemmer, men det er en grunn til at flere og flere bedrifter satser digitalt. Her går vi igjennom hvorfor digital markedsføring bør ha en plass i budsjettet.

Kostnadseffektivt

Digital markedsføring er ofte mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Som en nystartet bedrift kan du for en billig penge markedsføre deg i flere digitale kanaler, og se tydelige resultater av det.

Det trenger ikke å koste noe annet enn tid å skrive artikler, legge ut videoer og publisere aktivt i sosiale medier.

Kundekontakt

Ved å publisere innhold digitalt, når du publikumet ditt der de er. Det kan være en artikkel de har lyst til å lese, en video de har lyst til å se, en informativ e-post eller kanskje en nyttig infografikk.

Et sterkt digitalt nærvær vil gi god kontakt med publikumet, noe som er vanskelig å oppnå med for eksempel et skilt på tog stasjonen.

Det er også lett å være til stede med betalt annonsering digitalt, både i sosiale medier og i Google ads.

Du kan lese mer om innholdsmarkedsføring her

Mobilvennlighet

Vi har kommet til et punkt der de fleste av oss alltid har smarttelefonene våre i nærheten. Mobilen står faktisk for hele 44% av all internettrafikk i Norge.

Med digital markedsføring kan du enkelt tilpasse deg til dette. Nettsiden din, annonsene og alt innhold du produserer kan enkelt tilpasses mobil. På den måten kan du være synlig der publikumet ditt er.

Mobilvennlig test

Du kan raskt få svar på hvor mobilvennlig nettsiden din er ved å bruke Google sitt eget testverktøy.

ROI

ROI eller ‘’return on investement’’ er hvor mye du får igjen for investeringen din. Det er en av målestokkene markedsførere bruker for å optimalisere kampanjer. Ved å øke den digitale tilstedeværelsen din, kan du øke omsetningen din.

Jo mer du tester og prøver nye ting, jo mer data får du på hva som fungerer og ikke. Dette kan du bruke til å gjøre endringer som gir deg en bedre ROI.

Oversikt over kundereisen

Ved hjelp av verktøy som Google Analytics, kan du se hvor besøkende kommer fra og hvilke sider de besøker. Dette gir deg en oversikt i oppførselen deres på nett. Denne dataen kan du sammen med intervjuer, bruke til å lage deg flere personas.

Disse personasene kan du bruke til å forbedre kundereisen, for å gi en bedre kjøpsprosess for både deg og kundene dine. Ved å forstå kundenes behov, vil du hente inn flere leads og kunder.

Konverteringer

Om du har en bedrift som markedsfører seg på nett, kan du enkelt måle suksessen på kampanjer ved å se hvor mange besøkende som blir til leads, kunder eller abonnementer av f.eks nyhetsbrev.

Ved å måle antall konverteringer og hvor de kom fra, kan du bruke denne dataen til å øke konverteringsraten i fremtiden.

Bygg tillit

En stor del av digital markedsføring er å vise frem fornøyde kunder for å bygge tillit. Dette kan du gjøre ved å vise frem referanser og anmeldelser eksisterende kunder har skrevet om bedriften din.

De kan skrives som google anmeldelser, ligge på nettsiden eller vises frem i sosiale medier.

Når potensielle kunder ser gode anmeldelser, vil det hjelpe deg å bygge tillit.

Referanser

Tilbakemeldinger fra fornøyde kunder er ikke bare stas å motta, men det kan også gi en positiv effekt å vise de frem.

Du kan ta del i samtalen om bedriften din på nett

Med markedsføring i sosiale medier kan du være med å styre samtalen om bedriften din. Gjennom å publisere jevnlig og svare på henvendelser fra følgerne dine, er du aktiv med å kontrollere inntrykket av bedriften din.

Du kan ta tak i både ris og ros med en gang, enten om det er gjennom en privatmelding, eller offentlig i sosiale medier.

Kommentarfelt

Ved å svare på både spørsmål og andre henvendelser, er du aktivt med å styre inntrykket av bedriften din

Konkurrentene dine gjør det

Det er en god sjanse for at de fleste bedrifter i bransjen din allerede er på nett. Om du har lyst til å være konkurransedyktig, er du nødt til å holde følge med konkurrentene dine.

Om konkurrentene dine annonserer i sosiale medier, skriver gode artikler og er lette å finne i Google, bør ikke du også være det?

Oppsummering

Du trenger ikke ansette en digital markedsfører for å komme i gang. Det er mye du får gjort selv, eller ved å leie inn et byrå.

Uavhengig av hva du velger å gjøre, bør du ha en god digital markedsførings strategi, som ligger til grunn for alt du gjør på nett.

Lurer du på hvor synlig bedriften din er?

Bestill Gratis SEO-rapport