Det jeg manglet for dagens arbeidsmarked

Fara mohri snille tips

Praksisperioden min er overstått. I tre måneder arbeidet jeg som digital markedsfører hos Snille Tips AS og jobbet med spennende oppgaver innen markedsføring. 

Før jeg startet praksisen min, var jeg allerede videoprodusent og fotograf med bred kommersiell erfaring fra diverse bransjer. Min lidenskap har alltid vært å produsere visuelt innhold til bedrifter for å hjelpe dem med å bli mer synlig på digitale flater. 

Jeg hadde den tekniske kompetansen i innholdsproduksjon, men manglet markedsføringskunnskapen og innsikten basert på reelle data som kan bidra til å ta innholdet videre til neste nivå. Jeg fant ut at det finnes et yrke som gjør det mulig å jobbe med nettopp denne type markedsføring. Det heter digital markedsføring! 

Hvorfor valgte jeg å ha min praksisplass hos Snille Tips?

Jeg har tatt diverse kurs i digital markedsføring og studert faget på egen hånd på fritiden min i ett år. Mitt ønske var å kunne jobbe i et digitalt markedsføringsbyrå som praktikant, hvor man får jobbe både med å markedsføre selskapet og skape verdier for selskapets kunder.

Jeg har fulgt opp Snille Tips i en stund og hadde selskapets gründere som en del av nettverket mitt på Linkedin. Jeg likte hvordan Snille Tips drev med markedsføring og bestemte meg for å ta kontakt og høre om de trengte en praktikant. Jeg er en sosial person og er vant til å ta initiativ. Å kontakte folk kommer derfor naturlig for meg.

Da jeg tok kontakt, fant jeg fort ut at menneskene bak Snille Tips var opptatt av gode verdier. Deres ønske er å gjøre en forskjell i bransjen, tilby tjenester som er effektive, enkle å forstå og løser problemer.

I introduksjonsmøte vårt på Teams, brukte de god tid på å lytte til karrieremålene mine innen markedsføring. De delte det de hadde opplevd selv fra arbeidsmarkedet, både som tidligere praktikant og nå bedriftseiere. Det gjorde valget enkelt for meg å få lyst til å jobbe der.

Fara mohri holder bok

Hva jeg har lært i praksisperioden

Fra dag en fikk jeg ansvar og mulighet til å jobbe med oppgaver jeg ønsket å bli bedre på, som var følgende:

  • Skrev SEO-optimaliserte artikler for bloggen til Snille Tips
  • Tok sertifisering i Semrush (SEO-verktøy) og brukte nøkkelordsanalyse for tekstproduksjon
  • Analyserte trafikken til snilletips.no med Google analytics
  • Lærte å strukturere landingssider, og presenterte en ny landingsside struktur for Snille Tips
  • Tok kurs i e-postmarkedsføring
  • Jobbet med innholdsmarkedsføring av bedriftenes nye tjeneste. Dette innebar en helhetlig innholdsstrategi som inkluderte hjelp til budskap og kommunikasjon på landingsside, produksjon av videoannonse. Dette var en del av kampanje på sosiale medier, betalt annonsering på Facebook og Google ads.
  • Så på opplæringsvideoer i Mailchimp, WordPress og SEO-verktøyet Yoast.
  • Ble kjent med on-page, off-page og teknisk SEO og hvordan gjøre en SEO audit.
  • Ble kjent med konkurranseanalyse i Semrush.
  • Ble kjent med å lage markedsplan for kunder.
  • Fotograferte, lagde header-video for nettsiden.

Resultat fra min første artikkel basert på Google analytics etter 2 uker: Av alle artiklene, har min fått mest sidevisninger hittil. Den fikk over 70 sidevisninger, 47 unike sidevisninger og 01:12 minutter i gjennomsnitt på artikkelen. I tillegg tiltrakk artikkelen 27 nye besøkende til nettstedet.

Fara mohri spiser vaffler

Hvordan var det å jobbe med Snille Tips?

For meg er jobb mer enn en arbeidsplass å gå til. Det er menneskene bak firmaet som gjør arbeidsplassen til et hyggelig sted å være og bli inspirert av. Jeg er en type som bryr meg om menneskene jeg jobber med, og sørger for at oppgavene er gjort på best mulig måte. 

Jeg trives i et inkluderende miljø hvor man kan lære fra og hjelpe hverandre. Jeg likte Snille Tips fra første arbeidsdag. De brydde seg om meg og fremtiden min. Meningene og forslagene mine ble hørt og satt pris på. I tillegg svarte de på alle spørsmålene mine og lærte meg det jeg ønsket å lære mer av.

Det føltes ut som om vi allerede hadde kjent hverandre i mange måneder. Noe jeg opplevde som betryggende.

I tillegg til å lære noe nytt hver gang og få et innblikk i hvordan et markedsføringsbyrå aktivt jobber med kontinuerlig forbedring av den digitale tilværelsen av andre bedrifter, fikk jeg bruke min kompetanse innen innholdsproduksjon både for Snille Tips og kundene deres.

Jeg er takknemlig for denne fantastiske muligheten jeg fikk hos Snille Tips som førte til en kompetanseheving innen markedsføring for meg. Nå gleder jeg meg til de nye karrieremulighetene som innholds- og digital markedsfører.