Hva er innholdsmarkedsføring? (Content Marketing)

Hva er innholds- markedsføring? (Content Marketing)

Blogg, videoproduksjon m.m blir stadig mer brukt av bedrifter. Blir det gjort riktig vil innholdsmarkedsføring være med å drive trafikk til nettsiden din og øke salg.
Hva er Innholdsmarkedsføring? - Snille Tips

Det er flere kunder som har stilt dette spørsmålet og det varmer en markedsførers hjerte at stadig flere får opp øynene for denne typen markedsføring. Her vil jeg etter beste evne forklare hva innholdmarkedsføring eller content marketing er, og hvorfor du bør ta det i bruk i din bedrift sin markedsførings strategi.

Content marketing institute definerer det på denne måten:

‘’Content marketing er en tilnærming til markedsføring basert på å skape og distribuere relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke seg og engasjere en tydelig definert målgruppe’’

Den store forskjellen mellom innholdsmarkedsføring og stort sett alle andre typer markedsføring er ordet ‘’verdifullt’’. En enkel måte å se hva som er verdifullt innhold på er å finne ut av om det er innhold du oppsøker og ønsker å lese istedenfor å hoppe over det.

Klarer du å være en lærer innenfor feltet ditt og tilføre målgruppen din verdi vil det være med på å bygge langsiktige relasjoner som gjør at det er deg de ser til når de er kjøpeklare. Det er dette innholdsmarkedsføring til syvende og sist handler om.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

 

Det er greit å ha klart for seg hva innholdsmarkedsføring er, noe som er minst like viktig er å kunne svare på hvorfor det er viktig for din bedrift.

For å få en bedre forståelse for dette må vi først gå inn på de fire stegene i en kjøpsprosess.

 

  • Kjennskap. Kunden har et problem de trenger å få løst, før dette steget visste ikke kunden at det fantes en løsning på problemet sitt.
  • Undersøkelse.Kunden er nå klar over at det finnes en løsning på problemet og setter i gang å undersøke for å lære mer.
  • Avgjørelse.I dette steget vil kunden starte å sammenligne forskjellige produkter fra forskjellige tilbydere for å finne best produkt til best pris.
  • Kjøp. Som et siste steg har kunden fattet en avgjørelse og setter i gang kjøpet.
Kjøpsprosessen i 4 steg infograf

Tradisjonell markedsføring gjort riktig fungerer bra for å treffe på de to siste stegene. Når det gjelder de første to punktene vil du kunne treffe bedre med innholdsmarkedsføring. Det handler om å øke kjennskap til løsningen på problemet og lære potensielle kunder om et produkt eller løsning de kanskje ikke visste om fra før.

Den største kostnaden når du produserer innhold er tid, det tar tid å produsere kvalitetsinnhold, men avkastningen i forhold til investering kan være veldig god om det blir gjort riktig.

Innholdsmarkedsføring gjort riktig vil også styrke SEO for nettsiden din gjennom å generere backlinks fra andre som deler innholdet ditt videre, og gjennom  innhold som kan bli funnet i Google søk.

Stadig flere bedrifter får opp øynene for innholdsmarkedsføring, dette er en god utvikling og flere bedrifter vil se at det lønner seg å bruke store deler av tid og ressurser på innholdsmarkedsføring når de jobber med SEO.

Hva er godt innhold?

For å bedre kunne forstå hva som er godt innhold trenger jeg at du går ut av rollen som markedsfører eller innholdsprodusent og inn i rollen som kjøper.

Når du selv skal undersøke før du kjøper et produkt, er du da en av de som fort ser gjennom fasaden til bedrifter som hemningsløst hevder at de har verdens beste produkt? Hvis svaret på dette er ja så stiller du allerede sterkt når det gjelder å produsere godt innhold.

Godt innhold er innhold du ønsker å lese, som du føler at tilfører deg verdi, nyttig informasjon og lærer deg noe. Det vil for eksempel være lettere å stole på en upartisk sammenligning av to forskjellige biler enn det vil være å stole på en skryte artikkel for en av de.

Det er relativt enkelt å se hva som er godt innhold, det er innhold du virkelig ønsker å lese.

Et stjerne eksempel å gå etter er det amerikanske selskapet River pools and spas som er drevet at Marcus Sheridan.

Marcus brukte tiden etter finanskrisen i 2008 til å sette i gang å produsere innhold. Han skrev bloggartikkel etter bloggartikkel og kan nå vise til helt fantastiske resultater.

I 2007 hadde de en omsetning på 4 000 000 dollar, med et markedsføringsbudsjett på 250 000 dollar.

Ved hjelp av langsiktig satsing på innholdsmarkedsføring økte de omsetningen til 5 500 000 dollar med et markedsføringsbudsjett på 20 000 dollar i 2014.

Han økte omsetningen med nesten 40 % samtidig som han brukte mindre enn 10 % av markedsføringsbudsjettet fra 2007. Dette skyldes at han unngikk den vanligste feilen mange gjør når det gjelder innholdsmarkedsføring, han stoppet ikke å produsere innhold.  

Hvordan starter jeg?

Det første du må finne ut av er om du har tid til å prioritere å gjøre det på egenhånd, eller om du bør sette det bort. Om du ser at du allerede har mer enn nok å gjøre kan det nok være en god ide å la noen utenfra ta seg av dette. Det finnes flere byråer som kan hjelpe med dette, inkludert Snille Tips.

Ønsker du å gjøre det selv vil den beste måten å starte på være å skrive en blogg. Det kan være du sliter med både skrivingen og å finne temaer å skrive om, men dette blir lettere jo lenger du holder på. Etter en stund vil du se muligheter til å produsere innhold overalt rundt deg, og skrivingen vil gå lettere.

Trenger du hjelp med hvordan du skal skrive blogg kan det være verdt å sette seg ned å skrive opp alle spørsmålene du får av kunder, for å så svare på disse spørsmålene gjennom bloggen din.

Hvor kan jeg lære mer?

Jeg vil anbefale å starte med å lese boken They Ask You Answer skrevet av Marcus Sheridan. Her snakker han mer i dybden på dette med å svare på spørsmål din kundegruppe har, og hvordan du tilfører verdi til innhold.

Et annet tips er å se seg opp på videoer og lese bloggen til Gary Vaynerchuck, Gary snakker mye om hvordan du effektivt kan produsere innhold og bruke dette innholdet flere steder.

Lurer du på noe?

Snakk med oss