Hva er personas? (Infografikk)

La oss si at du har bestemt deg for å selge klærne du har sydd i flere år. Du har funnet en leverandør av stoff og ordnet deg en nettbutikk.

Da gjenstår det bare å trekke folk til nettbutikken din. Men hvem er det som faktisk kjøper klærne dine? Hvor gamle er de? Hvor bor de? Er de menn, kvinner, barn eller alle de tre? Det å finne ut av hvem du skal markedsføre deg til, kan spare deg for tid og penger i form av at markedsføringen din blir mer målrettet.

Personas er en fiktiv karakter, laget for å representere en type person som bruker en nettside, merkevare eller produkt på en bestemt måte.

Definisjonen på personas, ifølge Wikipedia

Hvorfor trenger jeg personas?

Personas vil være nyttig, uavhengig av hva du selger. Du vil oppleve at markedsføringen din vil få en større effekt når du retter den mot personas som er basert på undersøkelser og dybdeintervjuer.

Det er lettere å snakke til et publikum hvor du vet hva de trenger, hvorfor de trenger det og hvordan de går frem for å skaffe det. Sjansen for at budskapet blir levert til riktig person øker betraktelig når du hører på hva kunden er ute etter, istedenfor å anta at de tenker som du selv gjør.

Personas

Eksempel på personas

Hvor mange personas bør jeg lage?

Bedriften har sannsynligvis flere forskjellige kunder, med sine likheter og ulikheter. Men ifølge Mark W. Schaefer dekker du 90% av kundene dine med 3-4 personas.

Hvordan lager jeg personas?

Det første du må gjøre er å finne ut av hva du trenger å vite. Dette gjør du ved å lage en liste med spørsmål du vil ha svar på.

Tips til emner spørsmålene bør dekke:

  • Alder
  • Jobb / Bransje
  • Sivilstatus
  • Bosted
  • Frustrasjoner
  • Hvordan ser de etter løsninger
  • Kjøps preferanser
  • Mål og ambisjoner

Når du har en liste med spørsmål, er det på tide å sette i gang med dybdeintervjuer. Spør eksisterende kunder om spørsmålene du har listet opp, og ta deg tid til å lytte.
Når du har intervjuet nok kunder, bruker du svarene til å sette sammen personas.

Hva er personas infografikk

Lurer du på noe?

Snakk med oss