Det er mange måter å annonsere på, og det blir bare flere og flere aktører der ute som vil ha penger for å vise frem nettsiden og bedriften din til et publikum. Du kan velge mellom Instagram, Facebook, Snapchat, LinkedIn, og TikTok for å nevne de mest populære der ute.
Så er det fortsatt verdt pengene å bruke Google Ads eller adwords som det het tidligere? Den gode gamle annonseplattformen til Google som fyller 23 år i år, eller er det bortkastet penger nå som man har andre alternativer?
Google Ads – Ja eller Nei?
Dessverre må jeg fortelle deg det kjedelige svaret, – det kommer an på hvem som annonserer. I teorien er Google Search Ads et veldig bra verktøy, når noen søker etter det du tilbyr, så ser de annonsen din. Problemet kommer når du trekker inn konkurranse.
Fordi det er ikke bare du som vil treffe de som søker på det du tilbyr, og Google tjener penger på annonsen din uansett om de som trykker på den er interessert i å kjøpe eller ikke.
Dette betyr at det er mulighet for å kaste bort en del penger på Google Search Ads hvis man gjør det feil og man ikke er i riktig situasjon for å annonsere. Så for å finne ut om Google Ads er bra eller dårlig for at du skal skaffe deg flere kunder, har vi laget en liste med 4 situasjoner der det er bortkastet penger.
Når er Google Ads Bortkastet Penger?
1. Du vet ikke hva du vil med annonseringen
Uansett hvordan og hva du skal annonsere, er det viktig å vite hva du vil få ut av annonsen. Dette punktet gjelder ikke bare for Google Ads, men det er ekstra viktig da. Hvis du ikke vet hva du vil få ut av annonsen din, og heller ikke har tenkt på hvor mye du er villig til å bruke per nye kunde fra annonseringen, kan det hende at du taper penger på Google Ads uten at du vet det.
Så for at det ikke skal være helt bortkastet, er viktig tenke på følgende:
- Hvor mye penger vil du bruke per måned?
- Hvor mange kunder vil du få for disse pengene?
- Hvordan hjelper Google Search Ads deg med dette?
Hvis du ikke vet hvordan du skal finne disse tallene og hvor mye du kan forvente at det skal koste, kan du starte med å bruke google sitt verktøy «keyword planner» for å finne kostnaden per klikk på relevante søkeord.
Det kan se omtrent slik ut:
- Kostnad per klikk for et søkeord er 15 kr.
- Du får et nytt kjøp/ny kunde for hver 50 person som trykker på annonsen.
- Du har lyst på 10 nye kunder hver måned.
Dette vil si at du må forvente å betale 750 kr for hver ny kunde, noe som betyr at du må betale 7 500 kr per måned for 10 kunder.
2. Du trenger nye kunder innen en uke med annonsen
Det er mye jobb å lage en annonse som fungerer bra og noe av det viktigste er å teste, teste og teste for å få kvalifisert trafikk. Så å treffe riktig målgruppe den første uken, er ikke veldig sannsynlig. Da er det bedre å bruke en annen plattform hvis du trenger nye kunder med en gang.
Hvis du derimot har tålmodighet og budsjettet til å teste, kommer dette til å lønne seg i lengden. Det er vanskelig å vite hvilke nøkkelord som kommer til å fungere eller ikke fungere før du har testet. Det samme gjelder kostnaden per klikk og hvem du kommer til å konkurrere mot.
3. Det tar lang tid fra noen oppdager deg til de blir kunde
Hvis du har en veldig lang kjøpsprosess, er nok ikke annonsering på Google det aller beste, hvert fall ikke for å få nye kunder direkte fra annonsen. Siden Google Search Ads fungerer på den måten at man viser seg frem til de som er interessert i å kjøpe, er det viktig at terskelen ikke er så høy når de først trykker på annonsen din.
Hvis du selger for eksempel sokker, kan det gi mening å annonsere en side der man kan kjøpe sokkene fordi terskelen og kjøpsprosessen er veldig liten. Hvis du derimot selger et lønnssystem for mellomstore bedrifter, er det veldig lite sannsynlig at noen bestiller det første gang de ser annonsen din. Så da ender du med å betale for mye trafikk som kommer til å glemme deg innen de har tatt beslutningen om å bytte lønnssystem.
Løsningen til dette problemet er å heller annonsere for eksempel et gratis webinar om hvordan man bytter lønnssystem. Da er terskelen liten, og de som meldte seg på er potensielle kunder som du nå har kontaktinformasjon til.
4. Du har ikke nok budsjett
Siden du konkurrerer med mange andre bedrifter i bransjen din, betyr dette at det kan være ganske dyrt å vise din bedrift over konkurrentene dine når noen søker etter det du tilbyr. Det er også mange faktorer som spiller inn for at annonsen din skal gjøre det bra, så det kan også hende at du må betale mer enn konkurrentene dine selv om de er over deg i søkeresultatet på google.
Dette betyr at det ikke er noe garanti for at du får kunder den første perioden, så du må være klar for å bruke en del penger på å teste og feile litt.
Det er vanskelig å sette et tall på hvor mye du må forvente å betale siden ulike bransjer har ulik konkurranse. Men du kan forvente å bruke minst 3 000 kr for å få noen resultater. Som du så i eksempelet over, må man betale 7 500 for å få 10 kunder, hvis man halverer, vil man bare få 5 kunder for 3 750 per måned, dette er uten å teste.
Så hvis du bare har 1 000 kr per måned, vil det nok være mer lønnsomt å annonsere et annet sted fordi konkurrentene dine annonsere antageligvis for mye mer noe som fører til at du får ukvalifisert trafikk, mens de som er interessert går til konkurrenten.
Oppsummering
Google Ads kan fort føre til bortkastet penger hvis man ikke er i riktig situasjon til å annonsere og man tenker at man bare kan betale penger til google, også fikser de kunder for deg. Dessverre er det ikke sånn, og google tjener penger uansett om du betaler de masse penger eller ikke.
Google Ads er derimot et veldig nyttig verktøy hvis du bruker det riktig. Det er ingen fasit på hvordan annonsen din skal se ut, men det er metoder du kan bruke for å få mest mulig ut av Google Ads.
Det aller viktigste, er å vite hvor mye du kan bruke for å ikke tape penger, og å samtidig ha rom for å teste for å se hva som fungerer best for bedriften din, eller hva som ikke fungerer i det hele tatt.
Vil du få hjelp til å sette opp annonsen riktig, kan vi selvfølgelig hjelpe deg med det. Sjekk ut linken nedenfor for å lese mer om Google Ads tjenesten.