En nettside er ikke bare en nettside. Dessverre kan man ikke bare legge inn litt tekst og bilder og publisere det, også kjøper folk tjenester av deg.
For å få kunder, kreves det at du har en nettside som overbeviser besøkende om at du er det riktige stedet å bruke penger. Men hvordan gjør man egentlig det? Hvordan lager man en nettside som genererer bedriften penger?
Dette får du svare på i denne artikkelen.
Hvorfor trenger man en nettside
Først og fremst er det viktig å forstå hvorfor det er viktig å ha en nettside. Det å ha en nettside er en unik mulighet for å skaffe seg kunder på en enkel måte. Nettsiden din skal fungere som din beste selger, og denne selgeren jobber 24/7 og trenger ikke engang ferie.
Når dette er sagt, så er du ikke nødt til å betale 500 000 kr for at et byrå skal designe noe vakkert og komplisert for å få kunder. Jeg sier ikke at profesjonelt design er bortkastet, men mange starter med design og funksjoner uten å ha innholdet på plass. Så selv om det ser kult ut, er det ikke dette som i bunn og grunn skaffer deg kundene. Det som genererer kundene, er først og fremst innholdet.
Hva har du skrevet på nettsiden din som gjør at kunder vil å kjøpe fra deg? Hvilke grunner har du gitt for at noen skal kunne stole på bedriften din? De fleste er dårlige på dette. Innholdet på mange nettsider er tungt å forstå og skiller seg som regel ikke ut i mengden.
Så, ikke fall i samme fella og skriv – «Vi gir deg en bedre fremtid». Og deretter forvent at dette skal skaffe deg kunder. Jeg har hvert fall aldri hørt om en bedrift som ikke vil gi deg en bedre fremtid.
Så hva er det første steget for å ha en nettside som skaffer deg kunder?
Se på nettsiden din som en salgspitch
Du starter med å se på den som en salgspitch for bedriften din. Den burde oppsummere bedriften på en enkel og ryddig måte. For å gjøre dette, er det veldig viktig å svare på følgende spørsmål:
- Hva selger du?
- Hvilket problem løser du for kunden?
- Hvorfor burde folk kjøpe tjenesten?
- Hvilke problemer får kunden hvis de ikke kjøper?
Hvis kundene dine får svar på disse spørsmålene på nettsiden, så er du langt på vei og et langt steg foran konkurrentene dine.
Huleboer testen
Men, selv om du svarer på alle spørsmålene over, kan det fortsatt hende at du er litt blind på hvor lett det er å forstå innholdet ditt.
I dagens internettverden, har du veldig kort tid på å beholde besøkende på nettsiden din før de går ut. Du kan tenke deg hvordan du skroller på instagram. Jeg vil tippe at du bruker ganske kort tid på et innlegg før du finner ut om det er interessant for deg eller ikke. Slik er det med besøkende på nettsiden din også.
Du har faktisk så lite som 5 sekunder på å få oppmerksomheten til de besøkende, så hvordan kan du være sikker på at du får oppmerksomheten til de besøkende? Jo, den bør bestå «huleboertesten».
Se for deg at du kunne fått tak i en huleboer og du viser den nettsiden din i 4 sekunder. Hadde huleboeren klart svare på følgende spørsmål da?
- Hva tilbyr bedriften?
- Hvordan vil det gjøre livet lettere?
- Hva må jeg gjøre for å kjøpe dette?
Hvis du klarer å svare på alle disse spørsmålene tydelig, kan du hvert fall være sikker på at nettsiden din skille seg ut i mengden. Du vil også få kundene til å skjønne hvorfor de skal kjøpe av deg.
Oppsummering
For å få kunder gjennom nettsiden, er det viktig at de besøkende får svar på hva du selger, hvilket problem du løser, hvorfor de bør kjøpe tjenesten og hvilke problemer som oppstår hvis de ikke kjøper av deg. Hvis du samtidig består huleboertesten, er du et godt steg videre enn konkurrentene dine.
Resultatet av dette er at du nå vil ha din beste selger som jobber for deg 24/7 og du utnytter det store potensiale en nettside kan gi deg.
Hvis du vil ha hjelp til lage en nettside som kan gi deg kunder, og du lurer på hvor mye det koster. Kan du lese artikkelen her.