Antall Google-søk per dag i Norge er over 50 millioner. Sannsynligheten for at noen søkte etter bedriften din det siste døgnet er faktisk ganske stor. Hvis du har en optimalisert Google Min Bedrift profil, vil bedriften din dukke opp i søkeresultatene for lokalt søk utført på Google.
Google Min Bedrift er et veldig nyttig verktøy alle bedrifter i Norge bør benytte seg av. Dette er spesielt nyttig for lokale bedrifter som vil bli mer synlig, invitere folk til butikken/kontoret og skape vekst.
I dette innlegget skal vi dekke alt du trenger å vite om Google Min Bedrift, inkludert:
- Hva er Google Min Bedrift og hvordan det fungerer i praksis
- Hvorfor din bedrift trenger det
Hva er Google Min Bedrift og hvordan fungerer det i praksis?
Google Min Bedrift (noen ganger kjent som GMB, Google bedriftsprofil eller Google My Business på engelsk) er et gratis verktøy som lar deg administrere og optimalisere bedriftsprofilen din på Google.
Den lar deg oppgi detaljer og bilder av bedriften din, inkludert lokasjon, tjenester og produkter. Bedriftsprofiler vises i Google Maps og i de lokale resultatene i Google Søk.
For å lage en profil kreves det tre ting; Bedriftens navn, lokasjon og kategori.
Bedriftsprofiler på Google Søk ser slik ut:
Bedriftsprofiler på Google Maps ser slik ut:
Og bedriftsprofiler på mobil ser slik ut:
Verktøyet åpner muligheten for at forbrukere kan legge igjen anmeldelser, bilder, ta kontakt og stille spørsmål. Det er mange fordeler med Google Min Bedrift, og disse kommer vi til å se på nå.
Hvorfor trenger bedrifter Google Min Bedrift?
Google Min Bedrift har alltid vært utrolig viktig fordi det ofte er det første kundene legger merke til når de søker etter bedriften din. Her er noen viktige fordeler for å gi deg en idé om hva du kan oppnå ved å optimalisere GMB-kontoen din:
1. Forbedre bedriftens lokale synlighet
Google Min Bedrift er den enkleste og mest effektive måten å synliggjøre bedriften din på søkemotoren til Google.
Du har sannsynlighet gjort et Google-søk på et tidspunkt, for eksempel: «Steder å spise nær meg», i så fall vil du legge merke til en liste over tre steder du kan spise basert på din nåværende posisjon.
Disse tre restaurantene som dukker opp i søke ditt har en Google Min Bedrift-profil og er ett skritt nærmere å tiltrekke deg som kunde.
Hvis disse spisestedene ikke hadde en GMB-profil, ville de ikke ha dukket opp. Tenk på dette i sammenheng med bedriften din, uansett hvilket produkt eller tjeneste du selger.
Siden Google gjør regelmessige endringer i algoritmene sine, må du optimalisere den med jevne mellomrom hvis du ønsker å bli funnet i lokale søk.
2. Google Min Bedrift lar folk legge igjen anmeldelser
Man må aldri undervurdere kraften av kundeanmeldelser. Mange stoler på anmelder når de tar beslutninger om kjøpene sine. Faktisk kan så mye som 93% av kundene blir påvirket av anmeldelser på nettet. Med andre ord, nesten alle!
Dette skyldes at disse tekstblokkene faktisk er skrevet av forbrukere, og ikke blitt betalt av selskapet for å markedsføre produktet eller tjenesten deres. Dette gjør at man kan stole på det som står i anmeldelsene.
Folk stoler like mye på anmeldelser på nettet som de stoler på personlige anbefalinger. Jo flere positive kundeanmeldelser du får, jo større sjanse har du for å generere potensielle kunder og øke salget. Forskningen støtter det: Det er en positiv sammenheng mellom anmelder og salg.
3. Google Min Bedrift viser kundene dine nødvendig informasjon
Google Min Bedrift lar deg dele informasjon om bedriften din, inkludert adresse, bilder og videoer, kontaktinformasjon og åpningstider. De lar deg også dele nyheter, oppdateringer, tilbud og mer. Disse innleggene vises i Google Søk og Maps, slik at du kan holde kontakten med potensielle kunder og samtidig holde dem oppdatert.
4. Økt trafikk og salg
Ifølge Google, det er 70% større sannsynlighet for at bedrifter tiltrekker seg lokale besøk ved å ha en Google Min Bedrifts-konto, og dermed øke trafikken og salget.
Potensielle kunder kan besøke nettsiden din eller ringe deg med ett klikk. Enda mer fordelaktig er muligheten til å reservere et bord eller bestille en time direkte gjennom profilen din.
5. Dukk opp foran konkurrentene dine
Google Min Bedrift gir deg muligheten til å skille deg ut og dukke opp foran konkurrentene dine. En bra profil gir et bra første inntrykk, inkluderer relevante søkeord og viser verdien til bedriften din.
Andre fordeler:
- En fullført GMB-profil kan på egen hånd forbedre en bedrifts lokale SEO-rangering.
- Det gir et umiddelbart et bra førsteinntrykk for søkere som ser bedriftens viktige informasjon.
- GMB har Google Maps-integrasjon, som gjør det enklere å finne bedriften din på verdens mest brukte mobilkart- og veibeskrivelsesapp.
- Mulighet for direktemeldinger – kunder kan sende meldinger direkte til bedriftens telefon eller e-post.
En fersk Google-rapport så at 60 % av smarttelefonbrukere kontaktet bedrifter direkte gjennom Google Min Bedrift ved å bruke «klikk for å ringe»-alternativet. GMB er tydeligvis ingen forbigående kjepphest, siden flertallet av kunder har brukt det som sin primære kontaktmetode med lokale bedrifter.
Tenk på profilen din som det første kontaktpunktet mellom deg og kunden din. Hvis åpningstidene eller beskrivelsen din er utdatert, kan du miste kundes tillit og gå glipp av livstidsverdien av forholdet.
Trenger du hjelp med å sette opp og drifte deres Google Min Bedrift? Avtal et gratis videomøte med oss i dag.