Hvor mye koster Google Ads i 2022?

snille tips optimaliserer google ads

Når du skal komme i gang med Google Ads, lurer du sikkert på hvor mye det koster å få kunder. Her er det dessverre ikke noe standardpris for alle. Du får derimot vite hvordan man kommer frem til en kostnad som treffer dine forventninger.

Det er viktig å skjønne hvordan Google tar betalt for annonsene når du skal komme i gang. Dette er viktig så du har full kontroll helt fra begynnelsen.

I denne artikkelen tar jeg utgangspunkt i Google Search Ads og at du setter opp annonsene med kostnad per klikk. Dette er det vanligste og derfor mest relevant for deg.

Er det fortsatt verdt pengene å bruke Google Ads? Sjekk ut Youtube videoen Snille Tips har laget.

Google Ads – Oppsett

Når du setter opp en annonse kan du enten velge hvor mye da skal ha som budsjett per dag, eller hvor mye du er villig til å betale for hele annonsen. Det vanligste er å ha et dagsbudsjett. Hvis du derimot skal ha et midlertidig salg, kan det gi mening å betale for hele perioden.

Hvis du velger at annonsen skal koste 200 kr per dag, blir den ikke vist mer når dette er nådd. Så si at du for eksempel vil bruke 10 000 kr på Google Ads per måned. Da må du legge inn at annonsen skal koste 320 kr per dag.

Dette betyr at du bestemmer helt selv hvor mye du vil bruke. Et viktig spørsmål da, er hvor mye burde du bruke?

Er du usikker på om Google er riktig annonseplattform for deg? Da kan du lese Er Google Ads Bortkastet Penger i 2022? her.

Hvor mye burde du bruke på annonsering?

Det er ikke noe fasit på dette, men med litt triksing og fiksing med tall, finner du raskt ut av hvor mye du trenger å bruke for å bli fornøyd. Et fint sted å starte, er å finne ut av hva du egentlig vil få ut av annonsen. For eksempel hvor mange kunder vil du få?

Si at du driver en bedrift som bytter vinduer. Du vil at 20 mennesker skal ta kontakt med deg per måned ved hjelp av annonsen. Her hjelper det at du har litt informasjon om hvordan nettsiden din gjør det for at denne utregningen skal bli mest mulig korrekt. Det er ikke en dealbreaker hvis du ikke vet det. Da må du bare bruke standard tall.

Eksempel på nøkkelord

I eksempelet under sier vi at for hver 50 nye besøkende på nettsiden, så er det én person som tar kontakt. Dette vil si at vi har en conversionrate på 2%.

Det vi trenger å finne ut av nå, er hvor mye det koster per person som kommer inn på nettsiden via Google Ads. Her varierer det ganske mye mellom forskjellige bransjer. For å finne ut av hva prisen ligger på i din bransje, kan du besøke google sitt verktøy her:

ads.google.com/intl/no_no/home/tools/keyword-planner/

Eksempel på nøkkelord i Google Ads
Eksempel på nøkkelord i Google Ads

I bildet over ser du at det koster mellom 20-30 kr per klikk for relevante nøkkelord. Dette vil si at du må betale omtrent 1 250 kr for hver person som tar kontakt når conversionrate er 2%. For at du skal få 20 mennesker til å ta kontakt ved hjelp av annonsen, må du regne med å betale 25 000 kr per måned.

Selv om kostnaden er forskjellig i ulike bransjer, er det alltids mulig å finne nøkkelord som er litt billigere enn andre. Det er også andre faktorer som spiller inn som blant annet; hvor relevant nettsiden din er for annonsen og hvor bra selve annonsen din er. Noe av det viktigste du må tenke på, er å lage en annonse som treffer målgruppen din.

Oppsummering

Det er ikke mulig å sette noe tall på hvor mye Google Ads koster, men det finnes verktøy og metoder for å finne ut av hvor mye du kan forvente å betale. I tillegg er det også viktig å sette opp annonsen riktig så du ikke kaster bort penger på irrelevant trafikk.

Vet du ikke hvor du skal starte og har ikke tid til å lære deg Google Ads? Bestill gratis videomøte, så hjelper vi deg med å annonsere.

Les mer om Google Ads tjenesten vår her.

Vil du snakke med oss?

Avtal gratis videomøte

Denne nettsiden bruker cookies for at du skal ha best mulig opplevelse. Les mer her