TikTok er appen alle prater om. Med sin kraftige vekst på det globale markedet, har den rystet opp andre sosiale medier. Men er TikTok kommet for å bli? Bør bedrifter i det hele tatt satse på TikTok?
Her har vi samlet statistikk med tall som gjelder både Norge og globalt. Vi håper dette kan hjelpe deg med strategien din fremover.
@snilletips 5 TikTok statistikk for Norge (2022) #tiktoknorge #digitalbyrå #oslo #statistikk #tiktok2022 #digitalmarkedsføring
♬ Bad Habit – Devin Kennedy
TikTok Statistikk for Norge ifølge Ipsos 2022 Q1:
- Daglig bruk av TikTok er 15%.
- 23% av befolkningen har en TikTok profil (963 000).
- Menn (24%) og kvinner (22%) er nesten like aktive når man ser på daglig bruk.
- Flere bruker TikTok enn Whatsapp og Pinterest kombinert.
- Over 50% som bruker TikTok, er mellom 18-29år.
Statistikk for TikTok globalt
- TikTok ble lastet ned mer enn 3 milliarder ganger i Juli 2021. TikTok er den syvende mest nedlastet appen.
- Fra Januar 2022 har TikTok 1 milliard månedlige aktive brukere over hele verden.
- 69% av TikTok-brukere er mellom 16 og 24 år.
- TikTok får 8 nye brukere hvert sekund, med et gjennomsnitt på 650 000 nye brukere daglig.
- Det er flere kvinner (57%) som bruker TikTok på verdensbasis.
- Charli D’Amelio har flest følgere, med 142 millioner følgere.
- TikTok brukere er også aktive på andre sosiale medieplattformer. Det er mest sannsynlig at du finner TikTok-brukere på Facebook (84,6% overlapping), Instagram (83,9% overlapping) og Youtube (80,5% overlapping).
- TikTok er nå mer populær enn Instagram blant Gen Z-brukere (født mellom 1997 og 2012) i USA.
- På verdensbasis er TikToks brukerbase 57% kvinner.
- Kun 4.3% av brukere velger TikTok som sin favoritt sosiale medieplattform. Dette er mindre enn de som favoriserte Instagram (14,8%) eller Facebook (14,5%).
- Android-brukere bruker i gjennomsnitt 19,6 timer per måned på TikTok. Like mye tid blir brukt på Facebook.
- TikTok er den mest engasjerende appen for sosiale medier, med en gjennomsnittlig brukerøkt/session på 10,85 minutter.
- De fleste bruker TikTok for å finne morsomt/underholdende innhold, baser på en undersøkelse utført i 2022 GlobalWebindex.
- 88% av brukerne rapporterer at musikk er avgjørende for TikTok opplevelsen.
- 93% av de beste videoene bruker lyd.
- 75% av TikTok-brukerne sier de oppdager nye sanger på appen.
- Lengre videoer er mest populære blant brukere i Vietnam, Thailand og Japan, mens brukere i USA, Storbritannia og Brasil viser mest engasjement.
- TikTok appen er nummer én for å drive forbruksutgifter, og overgår Tinder for topplasseringen.
- Samarbeid med TikTok creators øker visningsfrekvensen med 193%.
- 67% av brukerne sier at TikTok inspirer dem til å handle – selv når de ikke hadde planlagt å gjøre det.
- 29% har prøvd å kjøpe noe fra appen, men oppdaget at det allerede var utsolgt.
- De beste videoene er mellom 21 og 34 sekunder.
- Å legge til teks på videoene øker antallet visninger med 55,7%.
- 73% rapporterer at de føler en dypere tilknytning til selskaper de samhandler med på plattformen.