Det er det ingen tvil om at sosiale medier for bedrifter har kommet for å bli. Nå er det på tide å hilse på det nye fenomenet, TikTok.
Det er mange som ser på appen som en plattform for tenåringer som danser til kjente sanger. Noen mener det er en døgnflue som ikke er verdt oppmerksomheten det får. Ingen vet hvordan fremtiden ser ut, men per i dag er det en plattform med 1 000 000 000 aktive brukere å nå ut til.
Hva er TikTok?
TikTok er en av verdens raskest voksende plattformer for sosiale medier. Appen lar brukerne lage leppesynkroniseringsvideoer, gjenspille favorittscenene sine fra filmer med filtre, musikk og en rekke andre funksjoner.
Videoappen som kom fra Beijing, hadde sin største måned noensinne med 75 millioner nye brukere i desember 2018 – en økning på 275 prosent fra de 20 millionene som lastet den ned i desember 2017, ifølge en rapport fra Sensor Tower. Til tross for den raske økningen, er det fortsatt mange som ikke er helt sikre på hva TikTok er.
Appen kan løst beskrives som et sosialt nettverk for amatørmusikkvideoer. Brukerne kan lage egne videoer, eller bare se alle andres. TikTok blir ofte referert til som en online karaoke opplevelse.
TikTok er kjent for standard videoer med leppesynkronisering, men blir mest brukt til memes støttet av musikk og andre lydklipp, som blir uendelig gjengitt og remikset blant unge brukere.
Ja jeg vet, noen ganger blir disse videoene beskrevet som «cringy», men de fleste synes vel det var litt uvant med Facebook i starten og?
Hvordan startet TikTok?
Appen har vokst jevnt siden den kjøpte sin amerikanske rival Musicaly.Iy i november 2017 for rundt 800 millioner dollar, for deretter å slå sammen de to appenes brukerbaser.
Dette ga appen midlene til å vokse i vestlige markeder. Det har vekket interessen til kjendiser som Tony Hawk, Jimmy Fallon og Youtubere på jakt etter den neste nye tingen.
Mens Vine (RIP) introduserte konseptet med korte videosnutter, gjorde Tiktok videoredigering enkelt. Du trenger ikke å være videoekspert for å sette sammen klipp med en rekke effekter.
TikTok har ikke like mange mikro-kjendiser som Youtube eller andre sosiale medier, men det er kommet en god del av de på kort tid.
Hvorfor du bør ta TikTok alvorlig
- Du har mange muligheter til å lage godt, morsomt og engasjerende innhold på TikTok. Treffer du målgruppen din riktig, kan det gi deg økt trafikk til nettsiden din og hjelpe deg med off page SEO.
- Merkevarer kan tjene penger gjennom partnerskap med appen og individuelle TikTokere. Følgere kan kjøpe pengegaver, alt fra 5 cent opptil 50 dollar. En prosentandel av inntektene går også til selve appen.
- Sensor Tower anslår i dag at TikTok har vokst til nesten 800 millioner installasjoner uten å telle Android i Kina. Når man ser på Android i Kina, er det rimelig å si at denne appen har toppet 1 milliard nedlastinger.
- Akkurat som Youtube og Instagram, har TikTok sitt eget økosystem av stjerner, hvorav noen har flere millioner følgere. Dette inkluderer stjerner som; Baby Ariel, Jacob Sartouris, Loren Gray, tvillingene Lisa og Lena og Mackenzine Ziegler.
- I 2019 donerte TikTok-brukere 6 millioner dollar til sine favoritt streamere.
- Plateselskap tjener penger når populære videoer fører til økt salg og strømming av sanger.
Oppmerksomheten i dag er på TikTok. Det kan hende appen forsvinner om noen måneder eller år, men oppmerksomheten er der nå.
Hvor kan jeg lære mer om TikTok?
Du kan lære mer ved å se på denne videoen av Garyvee.