Ønsker du å dukke opp i søkemotorer som Google når noen søker etter det bedriften din tilbyr? Da bør du jobbe med SEO/søkemotoroptimalisering på nettsiden din.
I denne artikkelen får du et innblikk i:
– Hva SEO er
– Hvordan SEO fungerer
– Teknisk SEO
– On page SEO
– Off page SEO
– Hva du kan gjøre for å komme i gang
Hva er søkemotoroptimalisering (SEO)?
SEO er en forkortelse for søkemotoroptimalisering. Det er prosessen med å øke kvaliteten på nettsiden din slik at den blir synlig på nett. Dette gjør du uten å betale en eneste krone. Blir SEO arbeidet gjort riktig, dukker bedriften din opp i søkemotorer når noen søker etter produkter eller tjenester du leverer.
Hvordan fungerer SEO?
Søkemotoroptimalisering er delt i tre kategorier: Teknisk SEO, On page SEO og Off page SEO.
Hva er Teknisk SEO?
Teknisk SEO: Dette er prosessen med å optimalisere nettsiden din for at søkemotorer som Google lett skal kunne lese, tolke og søke seg raskt frem på nettsiden din. Dette kalles indeksering.
Grunnen til at det heter «teknisk» er at det fokuserer på å optimalisere kun infrastrukturen til innholdet du har på nettsiden og ikke selve innholdet. Dette betyr at du bør gjøre et grundig arbeid med fokus på mobilvennlighet og hastighet på nettsiden. I tillegg bør du fikse ødelagte lenker og ha riktige bildeformater.
Hvordan kan du komme i gang med Teknisk SEO:
1. Tenk brukervennlighet
Brukervennlighet er en av de viktigste faktorer for at besøkende blir på nettsiden din. Du bør derfor ha en nettside som er enkel å navigere og forholde seg til. En kompleks nettside fører til forvirret og frustrerte besøkende som forlater nettsiden din umiddelbart.
2. Husk å optimalisere for mobil
Over halvparten av alle besøkende kommer via mobilen. Bruk Google sitt eget test for mobilvennlighet-verktøy for å sjekke om nettsiden din er mobilvennlig.
3. Sørg for å ha en rask nettside
Det finnes flere grunner til at nettsiden din bør være rask. Ikke bare for SEO, men også for brukervennlighet. Er nettsiden din for treg, vil besøkende gå ut av siden din og mest sannsynligvis ikke komme tilbake.
Dette fører til mindre trafikk på nettsiden, et lavere antall gjentakende besøkende, og mindre tid brukt på nettsiden din. Alle disse går direkte utover SEO.
I tillegg resulterer trege sider i at Google ikke indekserer dem. Her risikerer du at disse sidene ikke dukker opp på søk.
Tips: For å sjekke hastigheten til nettsiden din, kan du bruke verktøyet som Pingdom Website Speed Test som forteller hva problemet er og hvordan du kan løse det.
4. Rett opp ødelagte lenker
En side med 4xx-kode på, indikerer at lenken til siden er ødelagt. Dette betyr at nettsiden din ikke blir prioritert i søk dersom du har lenker som ikke fungerer.
Derfor bør du erstatte den ødelagte lenken med en lenke som fungerer. I mellomtiden kan du fikse en ødelagt lenke ved å omdirigere den til en side med en 404-kode på. Dette hjelper søkemotorer som Google til å se etter nærmeste vei ut av siden din.
Tips: Bruk verktøyet Xenu’s lin Sleuth for å finne ut av hvilke lenker og bilder på nettsiden din som trenger å fikses.
5. Bruk bilder i riktig format
Formatering og størrelse på bildene du har på nettsiden spiller en stor rolle for hvor lang tid nettsiden bruker på å laste. Det er derfor viktig at du bruker riktig format, f.eks JPEG istedenfor PNG.
Når det kommer til størrelse på bilder, bør de som en hovedregel aldri overstige 1 MB. Dette kan du ordne med verktøy som Image Optimizer eller Optimizilla.
Hva er On page SEO?
On page SEO: Dette handler om selve innholdet du har på nettsiden din. Det er derfor viktig at innholdet er riktig, strukturert og gir verdi for målgruppen din.
Hvordan kan du komme i gang med On page SEO:
1. Lag verdifullt innhold
Dette er nyttig innhold som svarer på spørsmål kundene dine søker etter. Dette kan være i form av artikkel eller video. Ved å ha slikt innhold som er rettet mot det målgruppen din lurer på, kan du bygge autoritet og tillit som resulterer i at Google prioriterer deg og rangerer deg høyt.
2. Vær konsistent
Finn ditt eget tempo med å publisere en jevn strøm av innhold. Det er verdt å vite at oppdatering av gammelt innhold (f.eks. gamle blogginnlegg) er like viktig som å produsere noe nytt hele tiden.
I tillegg kan du alltid gjenbruke innholdet du har fra før og publiserer det i nytt format. Har du skrevet en artikkel, kan du lage en videoversjon av den eller motsatt.
Konsekvent publisering hjelper nettsiden din med å rangere bedre i søk.
3. Husk title tag, meta beskrivelse og alt tag
- Title tag: Dette er tittelen på søkeresultateter du får i søkemotorer. Det er title tag som forteller søkemotoren og publikum hva siden din handler om. Derfor bør du ha en title tag på alle sidene dine.
Tips:
- Velg unike og relevante titler for hver side
- Bruk maks 66 bokstaver
- Inkluder relevante nøkkelord. Dette har en direkte påvirkning på SEO.
Du kan bruke Moz sitt verktøy for å sjekke hvordan title tagen din kommer til å se ut i Googles søkeresultat.
- Meta beskrivelse: Meta beskrivelse er teksten du ser under title tagen. Det er en beskrivelse av hva siden din handler om. Det er lurt å inkludere nøkkelord du ønsker å rangere på i meta beskrivelsen. Den har ikke en direkte påvirkning på søkemotoroptimalisering, men nøkkelordet er markert med tykk skrift og potensielle kunder vil se at siden din handler om nettopp det de søker etter.
Tips:
- Legg inn meta beskrivelsen selv. Hvis du ikke gjør det, velger Google ut teksten for deg, noe som ofte ikke stemmer helt med det folk søker på og det virker derfor som at innholdet på siden ikke er relevant for dem. Dette resulterer i at potensielle kunder klikker seg inn på et av de andre søkeresultatene.
- Bruk maks 155 tegn. Blir den lengre enn dette, vil Google kutte den av etter 155 ord.
- Gjør teksten interessant og inkluder en handling som utfordrer publikumet.
- Alt tag: En alt tag er en tekst som beskriver hva et bilde handler om. Søkemotorer klarer ikke å se bilder. Derfor bør du alltid ha alt tag for å hjelpe dem med å forstå innholdet på bildene dine. Ønsker du å dukke opp i bilde-søk, kan det være lurt å inkludere nøkkelord i dine alt tager.
4. Bruk interne og eksterne lenker
Skriver du artikler, er det lurt å lenke til andre relevante artikler du har skrevet tidligere. Dette gir både den nye artikkelen og de gamle en SEO boost. Det hjelper også de besøkende å finne flere relevante artikler om samme tema som igjen gir økt trafikk og tid brukt på siden din. Jo mer tid besøkende bruker på nettsiden din, jo bedre er det for SEO.
I tillegg er det anbefalt å legge inn eksterne lenker som fører til andre bedrifter sine artikler, så lenge de er relevante. Dette bygger tillit og kan være med å underbygge dine egne poeng. Et eksempel er å lenke til undersøkelser og statistikk fra andre bedrifter og eksperter i bransjen.
5. Velg riktige nøkkelord
Når du skriver en artikkel eller tekst på nettsiden din, lønner det seg å ha en oversikt over hvilke nøkkelord som er mest relevante for det du skal skrive om. Du kan bruke verktøy som Semrush eller Google keyword planner for å se hvor sterke nøkkelordene dine er og hvilke ord som vil gi best synlighet i Google.
Det er lurt å ta i bruk mer long-tail keywords, altså nøkkelord som ofte har mindre søkevolum men som er spisset inn mot din nisje. De som finner deg via disse nøkkelordene, vet nøyaktig hva de ser etter og har derfor en større sannsynlighet for å lande på nettsiden din.
Det er også lettere å rangere på long-tail keywords da det ofte er mindre konkurranse rundt det. Eksempler på long-tail keywords er: ‘’Hvordan spare i fond i Sbanken’’ eller ‘’Slalåm kurs for nybegynnere i Oslo’’.
6. Video for søkemotoroptimalisering
Video er en effektiv måte å få organisk trafikk på. Folk elsker å se på nyttige og engasjerende videoer, noe som fører til at de bruker tid på nettsiden din. Når noen bruker lang tid på nettsiden, tar google dette som et tegn på at nettsiden er nyttig og bra.
Når Google skanner sidene dine og ikke bare finner tekst, men også andre typer relevant innhold som video, tolker den nettsiden din som en variert og informativ kilde. Resultatet blir at Google belønner deg ved å gi deg en SEO boost.
Hva er Off page SEO?
Off page SEO: Dette er prosessen med å promotere nettsiden din i for eksempel sosiale medier eller gjennom å få andre til å lenke tilbake til siden din. Grunnen til at det heter «off page» er at dette handler om alt som skjer utenom nettsiden din som driver trafikk til siden din. Dette er ikke mulig å ha full kontroll over, men disse er en god start som hjelper deg med å komme i gang med Off Page SEO:
1. Backlinks
Backlink er en lenk som peker til nettsiden din fra en annen nettside.
Jo flere backlinks du har, jo bedre. Men ikke alle backlinks har samme verdi. Kommer den fra en troverdig og autoritær kilde, vil den være mer verdt. Selger du for eksempel maleutstyr, vil en backlink fra Jernia være mer verdt enn en backlink fra XXL.
Det å skaffe seg backlinks er ikke lett, men en god start er å produsere verdifullt innhold andre ønsker å lese og dele videre på en jevnlig basis.
2. Sosiale medier
Sosiale medier har ingen direkte påvirkning på synligheten i søkemotorer, men innlegg på kanaler som Linkedin, Facebook, Instagram eller TikTok kan være med å øke trafikken til nettsiden din og generere backlinks.
3. Gjesteblogging
Det kan være en god ide å undersøke muligheten for å skrive et innlegg i en annen blogg. Her vil du få muligheten til å presentere deg selv og bedriften din til nye potensielle kunder, samtidig som du kan generere backlinks.
Oppsummering
Det finnes personer der ute som er på utkikk etter produkter eller tjenester du tilbyr. Disse er personer du gjerne vil ha som kunde. Du bør derfor jobbe med søkemotoroptimalisering for å være til stede der de er. Kort oppsummert hjelper SEO med å være der på rett sted til rett tid.
Virker det overveldende, kan det være lurt å kontakte et digital markedsførings byrå som kan hjelpe deg med å komme i gang med SEO. I mellomtiden kan du lære mer ved å lese Moz’s Beginner’s Guide to SEO.