Små bedrifter bombarderes ofte med annonser for «Enkel nettside» eller «Gratis e-post automatisering«. Budskapet med disse annonsene er å vise at markedsføring kan være relativt billig. Kanskje ikke 0 kroner, men noe i nærheten av det tallet.
Problemet er at disse løsningene er ikke laget for å gi deg avkastning på investeringen din. De er rett og slett verktøy, og verktøy uten en strategi kommer ingen vei.
Det er ingenting «gratis» eller «enkelt» med markedsføring
Hvorfor er markedsføringsbyråer så dyre?
Nesten hver annonse du ser er et resultat av en effektiv markedsføringsstrategi. Selskaper som kjører disse annonsene har betalt store summer. Dette inkluderer planlegging, lage og distribuere disse slik at de treffer riktig målgruppe og påvirke tankegangen din.
Bare fordi alle kan lage en Google Ads konto, betyr ikke at hvem som helst kan bruke det effektivt. Du må kunne lage tekst som treffer målgruppen din, lage nøkkelordanalyse, tolke dataen ut ifra annonsen for å utføre nødvendige justeringer. Ikke minst ha en landingsside som gir deg resultater. Så klart kreves dette mye arbeid fra noen som har erfaring med Google Ads.
Byråer er dyre fordi de har forskjellige ferdigheter under ett tak
Markedsføring kreves mye arbeid og innebærer flere steg for å ta en bedrift til neste nivå. Hvert stadium krever spesifikke ferdigheter. Du vil ikke ha f.eks en teknisk person som lager nettsider til å også være ansvarlig for sosiale medier.
Et markedsføringsbyrå har forskjellige ferdigheter under ett tak. Byråer levere resultater fordi de jobber hele tiden med nye bedrifter, og hver ansatt får enda mer erfaring. De fleste markedsføringsbyråer vil fakturere omtrent 1200kr per time. Prisen må dekke ufakturert tid brukt på opplæring, utvikling, holde seg oppdatert, spørsmål og svar osv.
Noen ferdigheter som markedsføringsbyråer har for å lage en vellykket markedsføringsplan inkluderer:
- Innholdsproduksjon
- Strategi
- SEO
- Sosiale medier
- Annonsering
- E-post markedsføring
Markedsføringsbyråer må holde seg oppdatert, ubetalt
Med et knips, kan hele SEO-bransjen endre seg over natten med en oppdatering fra Google. En endring i Facebook sin algoritme, kan endre sosial mediestrategien. Gode markedsføringsbyråer er hele tiden forberedt på endringer.
Markedsføringsbyråer har ikke noe annet valg enn å holde seg oppdatert eller så kan de risikere å gjøre en dårlig jobb for sine kunder. Hver person i et byrå må lese daglig, observere nye trender og analysere data. Dette er ubetalt arbeid.
Målet med byråer er å levere resultater og alltid prøve å levere verdi som overstiger det byråer koster
Et markedsføringsbyrå vil tilby strategi – et veikart for å komme deg fra der du er til dit du ønsker å være – sammen med rådgiving for å løse dine problemer.
Du har folk til din disposisjon som er ansvarlige for å gi deg resultater Dette er noe alle bedrifter trenger hele året.
Nå vet du hvorfor markedsføringsbyråer er dyre.
Trenger du hjelp med å markedsføre bedriften din, men du er usikker hvor du skal starte? Fyll ut skjemaet for en gratis konsultasjon.