Når du skal leie et markedsføringsbyrå er det dessverre ikke bare å lene seg tilbake og vente på at resultatene regner fra himmelen. Markedsføringen til bedriften din er som oftest en prosess som blir best om du tar del i den.
I oppkjøringen vil nok byrået ha noen spørsmål for å komme seg i gang, da lønner det seg å være forberedt. Her er 13 spørsmål du kan få hvis du skal leie et markedsføringsbyrå.
Et markedsføringsbyrå kan lure på:
1. Hvor mye bruker dere på markedsføring i dag?
2. Hva er målet med markedsføringen?
3. Har dere laget personas?
4. Hva trenger dere mye, litt og ingen hjelp med?
5. Har dere gjort en konkurrentanalyse?
6. Hva er hovedgrunnen(e) til at kundene velger deg over konkurrentene dine?
7. Hva er hovedgrunnen(e) til at kundene velger konkurrentene dine over deg?
8. Hva slags innhold produserer dere i dag, og hvilke styrker og svakheter har dere innen innholdsproduksjon?
9. Er det en type innhold dere gjerne vil jobbe mer med?
10. Hvor får dere flest potensielle kunder fra?
11. Hvor mye er en kunde verdt?
12. Hvilke verktøy bruker dere i markedsføringen deres i dag?
13. Om du ikke ser resultatene du ønsket innen 12 måneder, kommer du til å forlate skuta?
1. Hvor mye bruker dere på markedsføring i dag?
Det lønner seg å avklare hvor mye dere har brukt, bruker og ønsker å bruke fremover med en gang. Da vil byrået vite hva de har å jobbe med og kan lettere legge en strategi utfra budsjettet deres.
2. Hva er målet med markedsføringen?
Det bør ligge et overordnet mål i bunnen for all markedsføring som blir gjort. Målet bør være tydelig, målbart og oppnåelig. Eksempler kan være:
- Øke omsetningen med x %.
- Lande x nye kunder.
- Få x antall nye besøkende til nettsiden.
Det er selvfølgelig greit om dere vil prøve å treffe alt, men lag gjerne noen konkrete mål som kan brukes til å måle suksessen av markedsføringen.
3. Har dere laget personas?
Om du allerede har gjort det, flott! Pass på å dele de med byrået i oppstarten så dere har en målgruppe klar.
Det lønner seg å gå igjennom personas og oppdatere de etter hvert. Da blir det lettere å måle hvor godt de har funket. Har det gått mer enn 1-2 år siden du oppdaterte de, bør du vurdere å gå gjennom de.
Har du ingen personas vil sannsynligvis byrået hjelpe deg med dette helt i starten.
4. Hva trenger dere mye, litt og ingen hjelp med?
Det hender at noen i bedriften kan litt om å skrive artikler, redigere film eller annonsere på Facebook. Derfor er det ikke alltid behov for at byrået skal gjøre alt. Det kan bli et bedre samarbeid om byrået på forhånd vet hvilke områder de skal fokusere på.
Områder dere bør kartlegge kompetanse på er:
- Nyhetsbrev
- Annonsering i søkemotorer (Google, Bing)
- Annonsering i sosiale medier
- Forståelse for resultater i f.eks Google Analytics
- Video
- SEO
- Drift av sosiale kanaler
- Grafisk design
- Tekstproduksjon
- Webinar
En enkel måte å gjøre det på er å rangere kompetansen deres fra 1-10. 1 betyr at dere ikke tør å røre det/aldri har hørt om det, 10 betyr at dere ikke trenger hjelp med det i det hele tatt.
5. Har dere gjort en konkurrentanalyse?
Det lønner seg å ha en viss ide om hva konkurrentene dine holder på med. Har de gjort noe i sosiale medier som virkelig slo an? Eller har de kanskje publisert en rekke videoer som gjør det bra?
Ved å kombinere egne resultater og konkurrentene sine resultater, kan du få en ganske god oversikt om hva som fungerer best for deg.
6. Hva er hovedgrunnen(e) til at kundene velger deg over konkurrentene dine?
Er det noe du gjør spesielt bra? Er dere kanskje best på kundeservice? Har de laveste prisene? De flinkeste selgerne?
Det lønner seg å kartlegge dette for at byrået skal få en oversikt over konkurransefordelene deres. Det gjør at det er lettere å komme med konkrete markedsføringstiltak tidlig i prosessen.
En enkel måte å finne ut av dette på er å spørre kundene rett ut, enten på e-post, telefon, ansikt til ansikt eller ved hjelp av en undersøkelse.
7. Hva er hovedgrunnen(e) til at kundene velger konkurrentene dine over deg?
Her gjelder det å være ærlig. Er det en stor faktor her at dere er for dyre, kan det godt være at du markedsfører til feil målgruppe. Er du nybilselger hos Jaguar vil du nok ikke få så gode resultater om du henvender deg til personer som er ute etter en brukt Toyota.
Ved å vite hva som gjør at du ikke blir valgt hos kundene dine kan byrået ta tak i disse faktorene og jobbe med de.
8. Hva slags innhold produserer dere i dag, og hvilke styrker og svakheter har dere innen innholdsproduksjon?
Publiserer dere jevnlig artikler som har gode lesertall, eller kanskje videoer som får mange treff? Da bør byrået vite om dette, det gjør det enklere å kartlegge hvilke områder som bør fokuseres på.
9. Er det en type innhold dere gjerne vil jobbe mer med?
Går du med et brennende ønske om å starte en podcast? Eller vil du gjerne filme flere videoer, men er litt kamerasky?
Si fra til byrået, det er nå det gjelder og få frem hva du vil produsere mer av og hvorfor du ikke har gjort det.
10. Hvor får dere flest potensielle kunder fra?
Klarer du å lage en oversikt med prosentandel over hvor du får flest leads fra er det et stort pluss. Renner det inn med potensielle kunder fra nettsiden, eller kanskje det ringer flest som har sett en reklame i lokalavisen?
Det er viktig å ha en oversikt over dette, så noe som fungerer godt ikke blir nedprioritert.
11. Hvor mye er en ny kunde verdt?
For at et markedsføringsbyrå skal kunne legge opp en strategi, må de vite hvor mye det er fornuftig å bruke på å skaffe en ny kunde. Er livstidsverdien til kunden 1000 kroner, er det dumt å bruke 1000 kroner på skaffe den.
Har du en abonnementstjeneste som koster 100 kroner i måneden og kunder i gjennomsnitt er hos deg i 6 måneder, er livstidsverdien til en ny kunde 600 kroner.
Verdien på kunden er til stor hjelp når det blir laget et markedsføringsbudsjett.
12. Hvilke verktøy bruker dere i markedsføringen deres i dag?
En oversikt over verktøy dere bruker og tilgang til disse bør gjøres klart på forhånd. Det gjelder verktøy dere bruker til f.eks:
- Nyhetsbrev
- Nettside
- Analyse ( F.eks Google Analytics )
- Annonsesentere ( Google ads, business manager osv )
- Chat
- Videobibliotek (Youtube, Vimeo o.l )
- Webinar
13. Om du ikke ser resultatene du ønsket innen 12 måneder, kommer du til å forlate skuta?
Dette er en fin måte for byrået å få vite om du er ute etter langvarige resultater eller kortsiktige resultater. Det er også en måte å se om dere er en god match på. Går det noen måneder uten at du ser store resultater og er klar til å hoppe av, er nok ikke et markedsføringsbyrå som jobber med inbound marketing riktig for deg.
Oppsummering
En enklere oppstartsprosess legger grunnlaget for et godt samarbeid med et markedsføringsbyrå, og gjør det mer kostnadseffektivt å komme i gang. Kan du svare på alle spørsmålene over, er du godt i gang med å gjøre oppstarten enklere for deg selv og byrået.